tisdag 6 mars 2012

Gigantiska stickningar


Då och då får vi leveranser till skolan med beställningar som vi gjort. Det är lite som julafton. Idag var en sådan dag. Bra start efter lovet. 

Jag fick mina gigantiska stickor. Vilket i sin tur fick mig att inser att jag skulle behöva en ny burk för att förvara dem. Helst en större, stabilare sak. 

Vad det ska bli stickat med dem vet jag inte riktigt än. Men något gigantiskt stort ska det bli. Helst skulle jag vilja göra något liknande bilderna nedan. Mitt nuvarande problem är att jag inte kan hitta något garn som är tillräckligt tjockt. Jag vet inte om det går att få tag på över huvudtaget.

Designern Christien Meindertsma har gjort några fantastiska mattor som är grovstickade. Hon gjorde dock både garn och stickor själv för det projektet. Men jag har sett lite andra exempel på väldigt grovstickade grejer, bland annat den understa bilden. Jag vet ingenting mer om den, men att se att det finns ger mig hopp. Så jag fortsätter leta runt efter supertjockt garn, och tänker att någonstans måste det finnas att få tag på.

Designern Christien Meindertsma

2 kommentarer:

  1. Onekligen rätt rejäla stickor, ja :p kan du inte testa att sticka med mattrasor? det borde bli rätt tjockt...

    SvaraRadera
  2. Jo, det är ju en möjlighet. Men skulle vilja ha det fluffigt, och det skulle det ju inte bli. Mattrasor går ju annars att virka med, men då blir det ju, mattor.
    En annan lösning jag funderat på är att använda rep, det är ju rejält tjockt. men inte så mjukt.

    SvaraRadera