måndag 19 augusti 2013

Varandet i ett gränsland

Augusti. Packar ner saker i lådor. Virar papper mellan glasen. Ute faller regnet. Känns som första höstregnet. Packar in sängkläder i garderoben. Himlen är mörk. Kollar utgångsdatum och lämnar saker som går ut 2015. Det hinner gå åt under nästa sommar. Tove Jansson sa vid något tillfälle att hon älskade gränsland. Jag tror åtminstone att det var Tove som sa det, min farmor hävdade det och hon brukar ha rätt i sånt. Augusti som gränsland mellan sommaren och hösten. Skymningen mellan dag och natt samt stranden mellan land och hav. Jag älskar också Augusti. Även om jag gärna förnekar att hösten redan är på väg. Missförstå mig inte. Jag älskar hösten. Men inte riktigt än. Vattnet är fortfarande tillräckligt varmt för kvällsdopp. Även om dagarna är trots allt för kalla för min turkosa byxdress. Det är kanske därför det är ett gränsland.


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar