måndag 1 oktober 2012

Det värsta med nya böcker är att de hindrar oss från att läsa de gamla

Besökte bokmässan i helgen. Fick och köpte böcker. Hängde i Hemslöjds monter och fick ett nystan vitt lovvikagarn för att sticka något till Cirkus Cirkör som har en föreställning på temat om det går att sticka fred. I Hemslöjdens monter fanns även Slöjdporr som sålde sin väggkalender Slöjdlustar. Jag ångrar lite att jag inte köpte den, själva kalendern var som det låter mjukporr med slöjdare omgivna av garn, stickat eller annat slöjdrelaterat. Tycker att hela idén är underbar.

Var också och lyssnade på seminarium med UnderbaraClara som diskuterade bloggfenomentet på temat ”Hemmafru eller makthavare”. Det var intressant att lyssna på, även om mycket av tiden gick åt till att introducera Clara och vad hon bloggar om. Istället kunde jag önskat att det gick in lite mer på djupet. Men något intressant som hon påpekade var hur systemet med 8 timmars arbetsdag är en kvarleva från när mannen jobbade och kvinnan skötte hushållet. Vilket är helt sant. Även om jag sen tidigare är för 6 timmars arbetsdag så har jag inte tänkt på det sättet. För hon har ju helt rätt. Att båda parterna i en familj ska jobba 8 timmar och dessutom ta hand om barn, laga mat, städa och hinna ha fritid funkar ju inte. Det märks om inte annat i hur fler och fler familjer betalar andra för att städa deras hem, läsa läxor med deras barn och köper färdig eller halvfärdig mat.
Mitt resonemang sen tidigare är att istället för att fortsätta att få mer och mer pengar och högre och högre material standard så hade det varit bättre om vi istället använde den vinsten till att jobba mindre. 
Stor kanelbulle i Haga, aka Hagabulle

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar