söndag 23 februari 2014

Söndagsmatlagningen

Trots att vi sa att vi bara skulle laga något enkelt så slutar det sällan så. Tre timmar senare står vi där. I ett kök som ser ut som ett slagfält med som dofta gudomligt.

Söndagsmatlagningen är smått helig. För en gångs skull så är alla hemma och som den food junkien jag är så känner jag mig först redo inför veckan när jag har lagat en massa mat. För oavsett vad som händer så kommer jag alltid ha god mat. Bakade mitt livs första pitabröd vilket var ett gastronomiskt halleluja-moment tillsammans med dhal, stekt zucchini och till det en yoghurtröra med äpple i. Som vanligt när något sådant inträffar så frågar jag mig alltid varför jag inte gjort det förr och varför jag någonsin skulle äta något annat.

Yoghurtröran då.

500 g turkiskt yoghurt
1 äpple (vet inte namnet på sorten, men ett ganska syrligt fast matäpple använde jag)
1 vitlöksklyfta
mynta (jag hade torkad, färsk är nog ännu godare.)
peppar
salt

Hacka äpplet. Blanda ihop. Ät. I pita. Med dhal. Med allt annat. Med sked. Rakt upp och ner.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar