torsdag 21 juni 2012

Att klasstillhörigheten märks så tydligt

Läste artikeln Vi gick på bio - inte på teater i DN. Den satte fingret på något som jag har funderat på det senaste halvåret. Nämligen att klass inte enbart handlar om ekonomisk kapital utan till stor del om kulturellt kapital.

I vintras när vi hade en lektion där vi pratade om färger, layout och hur vi kommunicerar med bilder kom vi in på hur klasstillhörighet påverkar. För hur vi uppfattar saker beror på våra referensramar. Och våra referensramar påverkas i sin tur av klasstillhörighet. Vad vi associerar till och vilken värdering vi lägger i det vi ser.

 Efter att ha varit politiskt engagerad på vänsterkanten under flera år så var klass knappas ett nytt begrepp för mig då, men efter den diskussionen så blev jag mer medveten om vilken roll klasstillhörighet faktiskt spelar. Annat än rent ekonomiskt.

Jag blev delvis mer medveten om min egen klasstillhörighet och vilka referensramar jag har. Hur min medelklassbakgrund spelar in i att jag läser DN när jag äter frukost och att jag och min pappa kan ha en diskussion om vilket vin vi ska dricka till maten. Men även om människorna i min omgivnings klasstillhörighet. Jag förvånades av att det märktes så tydligt. Trots att i princip alla jag umgicks med gick på folkhögskola och levde på csn så lyste det igenom. Jag insåg också att jag, helt omedvetet, valde umgänge utifrån klass då nästan alla mina närmaste vänner har liknande medelklassbakgrund som jag har.

Så visst lever vi i ett klassamhälle. Även om Alliansen gör sitt bästa att ignorera det faktumet och istället prata om höginkomsttagare och låginkomsttagare - som om lönen var det enda som skiljde. Nej, prata mer klass säger jag. För det är först när vi är medvetna om att problemet finns som det går att börja arbeta emot det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar