torsdag 25 juli 2013

Tack och lov för alla gnällfeminister

Sitter och lyssnar på  Maria Sveland i Sommar i P1 medan jag jobbar på detta med att äta ur mitt skafferi och frys och således äter sojaköttbullar i stora lass. Det blir ju poddradio för min del så ligger lite efter.
Hennes sommarprat gör mig både glad och arg. Hon pratade mycket om sitt feministiska engagemang men också om alla hoten hon utsätts för till följd av det. Med en hel del historier som jag skrattade högt till om konstiga hatbrev bland annat ett där hon blev kallad slemmig Urfitta. Som följdes av en liten utläggning av vad en Urfitta kan vara. "Jag ser framför mig en förhistoriska amazon som plöjer djungeln med sin gigantiska vagina och slukar allt i dess väg. Skonar inget och ingen. Inte ens Ulf. Efter sig lämnar hon bara ett klibbigt spår av fittslem."
Jag älskar det. Mina associationer går till en diskussion när jag gick på folkis. När jag gjorde en kollektion med fittor som tema så var det i den ett print med fittor som jag sen fick höra liknande sniglar. Vilket ledde till diskussionen att motsvarigheten till att olla något är för personer med fitta att snigla. Men Urfitta alltså. Power till det. Att fortsätta kör på och inte nöja oss med de segrar vi har utan fortsätta till det att vi har ett jämställt samhälle. Vi får alla vara lite mer Urfittor helt enkelt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar